Thursday, October 28, 2010

HENTI CURIGA DAN PERBALAHAN, MASA UNTUK BERSATU DAN BEKERJA KERAS (BERITA HARIAN 1/11/2010)

1. Pelancaran Pelan Hala Tuju Program Transformasi Ekonomi (ETP) oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kelmarin sekali lagi menunjukkan tahap kesriusan pihak kerajaan untuk melakukan transformasi yang menyeluruh bagi mencapai Wawasan 2020 dan impian menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi.

2. Sembilan projek permulaan yang diumumkan membuktikan betapa hala tuju ETP ini berada di landasan yang betul dan tepat. Dalam pada itu jaminan Najib bahawa setiap setiap projek besar akan dijalankan secara terbuka dan telus menggunakan proses tender terbuka, selain tender terhad atau rundingan terus dalam keadaan terkecuali pastinya melegakan masyarakat perniagaan yang menyambut baik langkah berani pihak kerajaan seperti ini dalam usaha untuk memacu ekonomi negara.

3. Seperti kata Najib, bukan lagi mimpi, dongeng atau penyataan hasrat yang kabur, malah adalah peta panduan yang jelas, tersusun dan bakal menjulang martabat negara di mata dunia. Tambah Najib, tiba masanya untuk kita melenyapkan perasaan curiga, usah terus bergelut dengan percakapan dan perbalahan kosong, hentikan suara sumbang dan senyuman sinis yang menyempitkan hati serta mematikan azam.

4. Apa yang jelas ialah Najib dan kabinetnya dilihat cukup serius dan bersedia untuk memacu kegemilangan negara ini dalam pelbagai sektor melalui pelbagai program transformasi seperti ETP, GTP, NKRA, NKEA dan Model Ekonomi Baru. Namun persoalannya ialah sejauhmana rakyat, sektor awam dan swasta dapat beganding bahu dan bersedia bergerak seiringan dengan pihak kerajaan dalam memastikan kejayaan semua program transformasi terbabit.

5. Hal ini penting kerana kejayaan setiap program tersebut bergantung kepada peranan yang bakal dimainkan oleh rakyat baik yang berkhidmat di sektor awam mahupun yang berada dalam sektor swasta. Masing-maisng ada tanggungjawab dan peranan mereka tersendiri dan mereka tidak boleh berpeluk tubuh tanpa berusaha melaksanakan tanggungjawab tersebut.

6. Apa yang dikhuatiri sekarang ialah masih terdapat segelintir rakyat kita yang masih belum mahu yakin sepenuhnya dengan segala usaha yang sedang dilaksanakan oleh pihak kerajaan. Kumpulan ini sering kali menjadi dalang dan juga penentang yang cuba untuk menggagalkan segala usaha kerajaan demi kepentingan peribadi dan agenda masing-masing.

7. Bagi mereka apa saja yang diperkenalkan oleh pihak kerajaan akan dilihat dan ditafsir dari perspektif yang negatif dan serong. Tindakan mereka yang sentiasa cuba mencari kelemahan dalam program yang dilaksanakan oleh kerajaan demi kepentingan rakyat adalah suatu perbuatan yang tidak adil bagi pihak kerajaan di samping merugikan diri dan juga masyarakat.

8. Tindakan mereka jelas merugikan semua pihak. Justeru kita berharap agar kumpulan seperti ini akan segera sedar dan berubah demi kepentingan negara. Kita perlukan kesepakatan yang holistik dan menyeluruh dari segenap lapisan masyarakat demi kelangsungan kemajuan negara kita.

9. Setiap seorang daripada kita perlu sedar bahawa bukan mudah untuk mencapai status negara maju mahupun negara berpendapatan tinggi. Ianya melibatkan kesungguhan, ketekunan, iltizam dan usaha yang mapan yang perlu melibatkan beberapa elemen asas yang penting seperti kreativiti, inovasi, semangat, percambahan idea serta gabungan tenaga setiap seorang daripada kita tanpa mengira agama dan bangsa.

10. Untuk itu, ketepikanlah sejenak segala perbezaan pendapat, ideology dan fahaman politik, prasangka, prejudis mahupun perbalahan sesama kita agar kita dapat berganding bahu atas semangat 1Malaysia supaya kita dapat mencapai wawasan yang diimpikan.

11. Adalah menjadi tanggugjawab generasi hari ini untuk membina sebuah landasan kegemilangan melalui pembentukan sebuah negara bangsa yang mampu berdiri sama tinggi di saf hadapan bersama-sama dengan negara maju yang lain untuk diserahkan kepada generasi yang akan datang. Marilah kita bersama-sama berganding bahu bergerak seiringan dengan Najib dan kabinetnya untuk menjayakan semua pembaharuan dan program transformasi yang telah diperkenalkan.
KESEDIAAN RTM SIAR BERITA PEMBANGKANG BUKTI KETELUSAN KERAJAAN

1. Syabas dan tahniah diucapkan kepada Radio Televisyen Malaysia (RTM) dan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim yang mengambil langkah berani untuk menyiarkan aktiviti dan kempen pembangkang dalam sesuatu pilihan raya.

2. Rais yang mengumumkan perkara ini menyatakan bahawa bermula daripada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Galas, kempen dan aktiviti pembangkang akan diberi liputan dan disiarkan di saluran RTM setelah mengambil kira pemikiran yang baik dari pihak pembangkang.

3. Keputusan ini dilihat membuka satu lagi lembaran baru dalam dunia politik dan penyiaran di negara kita. Ianya pasti akan membantu mengikis segala tuduhan dan tohmahan pihak pembangkang yang selama ini menuduh bahawa pihak kerajaan berat sebelah dari segi penyebaran maklumat dan mengawal sepenuhnya semua media di negara ini serta tidak memberi ruang dan peluang kepada mereka untuk mendekati rakyat melalui media perdana.

4. Tindakan Rais dan RTM yang mengiktiraf sumbangan pemikiran pembangkang terutamanya berkaitan isu-isu nasional seperti perpaduan dan kemajmukan masyarakat wajar diberi pujian dan dilihat dari sudut positif kepada perkembagan dunia penyiaran di negara kita.

5. Ia juga membuktikan sikap keterbukaan dan ketelusan Perdana Menteri Datuk Sri Najib Tun Razak dan pihak kerajaan dalam menyediakan saluran maklumat yang lebih telus, adil dan menyeluruh kepada rakyat. Pendekatan ini bakal memberi peluang kepada rakyat untuk melihat dan menilai secara langsung kelebihan mahupun kekurangan yang ada pada kedua-dua pihak iaitu pihak kerajaan dan juga pihak pembangkang. Melalui cara ini rakyat boleh membuat perbandingan yang adil dan saksama.

6. Kita berharap agar pihak pembangkang akan menyambut baik langkah kerajaan ini dengan hati yang terbuka sekaligus menggunakan peluang dan ruang yang disediakan ini sebaik yang mungkin untuk membantu memperkasakan perpaduan nasional serta membahaskan isu-isu berkepentingan nasional secara lebih profesional dan pro aktif demi kemajuan percambahan pemikiran masyarakat.

7. Misalnya isu-isu nasional yang melibatkan beberapa dasar dan program baru kerajaan seperti gagasan 1Malaysia, NKRA, ETP, GTP dan Model Ekonomi Baru wajar dibahaskan dan diperjelaskan secara terperinci dari kaca mata kedua-dua pihak iaitu kerajaan dan pembangkang. Hal ini sangat penting kerana rakyat terutamanya masyarakat luar bandar dikatakan masih kurang jelas dengan beberapa dasar baru tersebut.

8. Oleh yang demikian kita meminta agar pihak pembangkang tidak memanipulasi keputusan ini dengan melemparkan pelbagai tuduhan yang lain seperti ianya dibuat untuk meraih sokongan dan undi rakyat ataupun dituduh sebagai tindakan terdesak pihak kerajaan untuk memenangi hati rakyat. Kebenaran dan kesediaan pihak kerajaan ini wajar dilihat dari perspektif yang lebih harmoni dan sihat demi kesejahteraan rakyat secara menyeluruh.

9. Pada masa yang sama, semoga keputusan ini juga akan mengembalikan semula keyakinan dan kepercayaan rakyat terhadap saluran media konvensional terutamanya generasi muda yang dilihat mula menjauhi media konvensional dan lebih mendampingi media baru seperti blog dan laman web.

10. Hal ini penting kerana kebanyakkan daripada maklumat yang disalurkan dalam media baru boleh dikategorikan sebagai tidak berasas, fitnah, gosip, dan khabar angin semata-mata di mana ianya dilihat memberi kesan yang kurang baik kepada persekitaran politik dan sosial negara terutamanya dari segi perpaduan nasional dan kestabilan politik. Untuk itu, salah satu cara yang terbaik untuk menyekat unsur tidak sihat ini dari terus menular ke dalam masyarakat kita ialah melalui penyediaan maklumat yang lebih profesional seperti ini.

11. Justeru diharapkan agar tindakan ini akan menyuburkan dan memperkasakan semula elemen kebebasan dalam dunia penyiaran negara dengan memberi lebih banyak peluang dan pilihan kepada rakyat untuk membuat penilaian yang sewajarnya seterusnya akan memberi impak yang lebih positif kepada dunia politik, ekonomi dan sosial tanah air.

Monday, October 25, 2010

MISI PERTAHAN PUTRAJAYA

1. ‘Walau berkecai tulang dan juga badan, walau bercerai jasad dari nyawa. Saudara dan saudari, walau apa pun yang terjadi, Putrajaya mesti kita pertahankan!’. Itulah kata-kata azimat yang diungkapkan oleh Presiden UMNO Datuk Sri Najib Tun Razak sebagai mengakhiri ucapan perasmian Perhimpunan Agung UMNO kali ke-61 Khamis yang lepas.

2. Dalam begitu banyak madah, kata-kata semangat, teguran, penerangan, harapan, nasihat dan juga puisi yang termaktub dalam 95 perenggan teks ucapan perasmian tersebut, penulis cukup tertarik dengan perenggan terakhir yang memperlihatkan keazaman, ketegasan, kesungguhan dan komitmen Najib untuk mempertahankan Putrajaya.

3. Persoalannya ialah kenapa Putrajaya? Ada apa dengan Putrajaya? Apa yang menarik dengan Putrajaya? Itu adalah antara beberapa persoalan yang perlu diperhalusi kerana ianya cukup signifikan dengan kenyataan Najib terbabit.

4. Putrajaya atau nama penuhnya Wilayah Persekutuan Putrajaya ialah pusat pentadbiran Kerajaan Persekutuan Malaysia yang menggantikan Kuala Lumpur mulai tahun 1999. Ia juga dikenali sebagai bandar raya pintar dalam taman yang terletak 25 kilometer di selatan Kuala Lumpur.

5. Dari segi kuasa dan politik, Putrajaya adalah simbol kuasa kerajaan yang memerintah. Di sini juga terletak Kompleks Pejabat Perdana Menteri Malaysia. Parti yang menang dan ditabalkan sebagai pemerintah akan menghuni Putrajaya sehingga ke pilihan raya yang seterusnya. Pembinaan Putrajaya yang dicetuskan oleh mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad juga merupakan satu lagi simbol kecemerlangan dan kejayaan kerajaan Barisan Nasional (BN) yang dikepalai oleh UMNO.

6. Maka jika tergadai Putrajaya bermaksud tergadai juga lah kuasa memerintah yang dimiliki oleh UMNO, orang Melayu dan BN selama ini. Perkara ini tidak mustahil untuk berlaku setelah kita mengambil kira apa yang telah berlaku dalam Pilihan Raya Umum ke-12 (PRU 12) pada tahun 2008 di mana buat pertama kalinya dalam sejarah pilihan raya negara ini BN gagal untuk memperoleh majoriti dua pertiga.

7. Akibatnya muncul pelbagai cerita saudagar dongengan seperti kata Najib yang memasang impian palsu untuk menawan Putrajaya dan kerusi Perdana Menteri. Apakah kita lupa dengan ceritera dongengan tarikh keramat 16 September yang pernah digembar gemburkan sebelum ini sebagai tarikh pembentukan kerajaan baru di Malaysia.

8. Pelbagai janji manis dan taktik kotor cuba digunakan untuk menawan Putrajaya yang satu ketika dahulu dikecam dan ditentang hebat pembinaannya kerana dikatakan membazir dan akan menjadi satu lagi projek gajah putih kerajaan BN.

9. Justeru komitmen Najib untuk terus mempertahankan Putrajaya amat besar nilai signifikannya kepada persoalan betapa perlunya UMNO yang menunjangi BN terus mempertahankan kuasa politik dan kuasa memerintah yang sedia ada. Semoga mesej yang disampaikan oleh Najib ini dapat meresapi jiwa seluruh perwakilan dan juga rakyat Malaysia yang mahu melihat kelangsungan kecemerlangan pembangunan negara tercinta ini.

10. Namun apa yang menjadi persoalan utama di sini ialah apakah komitmen Najib dan UMNO sahaja memadai untuk mencapai misi mempertahankan Putrajaya? Jawapannya sudah pasti tidak boleh dan sukar kerana atas dasar muafakat dan kontrak sosial, UMNO telahpun bersetuju untuk berkongsi kuasa dengan rakan-rakan parti komponen lain dalam BN.

11. Justeru bagi mencapai misi dan sasaran tersebut semua parti komponen BN perlu bersatu padu, bersatu hati, bersatu misi dan bersatu matlamat bersama-sama dengan UMNO agar dapat terus pertahankan Putrajaya untuk selama-lamanya bagi meneruskan legasi pemerintahan Parti Perikatan dan BN di bumi bertuah ini.

12. Mengambil kira senario semasa, parti-parti komponen BN masih dilihat bergelut dengan pelbagai masalah dalaman yang sedikit sebanyak menjejaskan nama baik BN di mata rakyat.

13. Malah perasaan prasangka dan prejudis sesama anggota parti komponen juga dilihat mula menular terutamanya apabila menyentuh soal kontrak sosial dan hak-hak keistimewaan orang Melayu dan Bumiputera.

14. Natijahnya keadaan ini dilihat sudah mula membuka ruang dan peluang kepada parti pembangkang untuk mengambil kesempatan dengan mengelirukan dan meracuni pemikiran rakyat.

15. Pihak pembangkang yang sentiasa menunggu peluang mula bertindak bak oportunis yang berjaya dengan menjadikan isu seperti ini sebagai modal dan taktik politik kotor mereka.

16. Maka apa yang perlu dilakukan oleh BN ialah merapatkan semula keakraban di antara semua parti komponen yang sedia ada dengan kembali kepada roh dan semangat muafakat yang terpateri selama ini atas nama kontrak sosial yang telah diilhamkan oleh pejuang-pejuang kemerdekaan kita.

17. Misi meraih kembali majoriti dua pertiga wajar dijadikan sebagai sasaran utama kesemua parti komponen BN. Ingat, hanya kemenangan yang selesa dan besar sahaja mampu membolehkan BN terus mempertahankan Putrajaya dalam genggaman.

18. Dalam hal ini wajar juga untuk semua parti komponen BN atas semangat muafakat menilai semula pembahagian dan peruntukan kuota kerusi masing-masing. Seperti yang dicadangkan oleh salah seorang pembahas dalam Perhimpunan Agung ini adalah elok untuk mengutamakan aspek kemenangan BN di sesuatu kawasan dan untuk itu wajar pengagihan kerusi ditentukan berdasarkan populariti dan peluang kemenangan seseorang calon dari sesuatu parti yang berkenaan.

19. Misalnya jika di sesuatu kawasan itu kerusinya diperuntukkan kepada MCA ataupun MIC tetapi peluang kemenangan lebih berpihak kepada UMNO maka adalah lebih wajar ianya diperuntukkan kepada UMNO demi memastikan kemenangan calon BN dan begitu juga sebaliknya. Semangat setiakawan perlu dijadikan sebagai kunci kepada kejayaan BN.

20. Dalam hal ini, seperti yang dicadangkan oleh perwakilan, jawatan Senator boleh dipertimbangkan dan diperuntukkan kepada MCA mahupun MIC yang tidak bertanding di kawasan terbabit. Malah mereka juga boleh dilantik ke pelbagai jawatan penting dan juga diberi peranan besar dalam konteks semangat muafakat yang tulen. Situasi menang-menang seperti ini pasti akan menghadiahkan kemenangan yang besar, selesa dan mutlak kepada BN.

21. Kita perlu ingat bahawa zaman sudah berubah. Kita tidak boleh lagi terikat dengan formula pengagihan kerusi berdasarkan kuota semata-mata yang sudah tidak begitu relevan dan rasional lagi. Apa yang penting ialah kemenangan BN dan misi untuk mempertahankan Putrajaya.

22. Berakhirnya Perhimpunan Agung UMNO kali ini menandakan bermulalah satu misi besar kepada BN yang bukan sahaja dipikul dan digalas oleh perwakilan dan akar umbi ahli UMNO tetapi oleh seluruh anggota parti komponen BN iaitu misi untuk pertahankan Putrajaya dalam Pilihan Raya Umum yang akan datang.

23. Cakap-cakap mengenai tarikh Pilihan Raya Umum ke-13 sudahpun mula kedengaran. Lantas parti-parti komponen BN perlu segera buktikan bahawa mereka masih sepakat dan BN masih teguh sebagai sebuah parti yang mewakili segenap lapisan rakyat negara ini. Maka ini adalah masa terbaik untuk semua parti komponen BN bermuhasabah diri dan bersedia melakukan sedikit pengorbanan demi survival kuasa politik BN di negara ini agar Putrajaya dapat terus dipertahankan.

Sunday, October 24, 2010

PEMANSUHAN PTK CERIAKAN PENJAWAT AWAM

1. Isu amalan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) dalam perkhidmatan awam akhirnya dimuktamadkan dalam pembentangan Bajet 2011 yang lepas. Pengumuman Perdana Menteri bahawa kerajaan bersetuju agar PTK dimansuhkan dan digantikan dengan satu sistem penilaian yang lain yang lebih sesuai mulai Jun 2011 cukup melegakan segenap penjawat awam di negara ini.

2. Antara pihak yang paling gembira mendengar berita pemansuhan ini ialah CUEPACS yang selama ini begitu berkeras dan berjuang berhabis-habisan dengan mendesak pihak kerajaan dan JPA agar memansuhkan PTK yang sedang dilaksanakan. Ini adalah ekoran daripada pelbagai reaksi dan maklum balas yang diberikan oleh penjawat awam dari pelbagai sektor berkaitan kelemahan dan beberapa kepincangan dalam pelaksanaan PTK di peringkat jabatan masing-masing.

3. Ada yang mengadu bahawa PTK yang dilaksanakan tidak adil, tidak telus, tidak objektif dan gagal memberikan impak yang diharapkan dalam menilai prestasi sebenar seseorang individu penjawat awam.

4. PTK yang telah dilaksanakan sejak lapan tahun yang dahulu oleh JPA adalah satu kaedah yang telah diperkenalkan untuk menilai seseorang pegawai sama ada mencapai tahap kecemerlangan yang ditetapkan dari segi pengetahuan, kemahiran dan ciri-ciri peribadi atau sebaliknya.

5. Dari segi kelayakan pula, semua pegawai dalam perkhidmatan awam, termasuk di Badan-badan Berkanun Persekutuan, Badan-badan Berkanun Negeri dan Pihak Berkuasa Tempatan yang telah memilih Sistem Saraan Malaysia (SSM) layak mengambil PTK dan perlu mendapat keputusan melepasi Tahap Kecekapan (TK) sekurang-kurangnya pada Aras III sebagai salah satu syarat untuk tujuan kenaikan pangkat. Manakala pegawai yang mendapat keputusan melepasi TK pada Aras IV layak dipertimbangkan untuk mendapat anjakan gaji.

6. Oleh kerana keputusannya mempengaruhi kelayakan seseorang anggota perkhidmatan awam untuk menikmati anjakan gaji serta peluang kenaikan pangkat, maka iannya seringkali ditafsirkan sebagai salah satu kaedah yang cuba memerangkap penjawat awam dengan soalan dan penilaian yang agak susah dan membebankan.

7. Oleh kerana itu, langkah pemansuhan ini dikira hadir tepat pada masanya bagi mengembalikan semula moral dan motivasi para penjawat awam yang dilihat agak terjejas akibat daripada pelaksanaan PTK yang disifatkan tidak begitu mesra penjawat awam.

8. Hal ini penting kerana seperti yang dibentangkan dalam bajet salah satu strategi utama kerajaan ialah memantapkan penyampaian perkhidmatan awam. Untuk itu, pihak yang berkenaan iaitu penjawat awam yang bakal menggalas tugas dan amanah tersebut wajar diberi suntikan motivasi yang tinggi terutamanya dari segi proses penilaian prestasi yang lebih bersistematik, telus dan objektif.

9. Ini kerana ianya bakal menyuntik semangat dan mutu kerja penjawat awam agar dapat memberikan perkhidmatan yang lebih profesional, mantap, berkesan dan mesra pelanggan.

10. Justeru kita berharap agar sistem penilaian baru yang bakal diperkenalkan mulai Jun tahun depan di rekabentuk dengan mengambil kira segala pandangan dan maklum balas para penjawat awam terutamanya berkaitan kelemahan-kelemahan yang ada dalam pelaksanaan PTK agar pisang tidak berbuah dua kali.

11. Apa yang diharapkan oleh penjawat awam ialah mereka dinilai dengan lebih adil dan telus melalui satu sistem yang lebih objektif dan berkesan. Perkara ini boleh dilaksanakan jika sistem penilaian yang baru itu boleh digabungkan dengan KPI yang sedia ada supaya ianya lebih mudah untuk diukur malah penjawat awam itu sendiri boleh mengukur tahap prestasi masing-masing melalui penilaian kendiri (self evaluation) pada sepanjang masa tanpa menunggu musim penilaian yang telah ditetapkan. Ini juga akan membantu proses penambahbaikan secara berterusan dalam prestasi setiap penjawat awam.

12. Semasa berucap dalam Majlis Perhimpunan Penjawat Awam 2010 pada Mei yang lepas, Najib telah memberi penekanan kepada perlunya kita mengiktiraf prestasi luar biasa penjawat awam dan juga jabatan kerajaan.

13. Maka kita berharap agar inilah masa yang sesuai untuk menitikberatkan aspek pengiktirafan ke atas sumbangan para penjawat awam terutamanya yang luar biasa dan melebihi keperluan asas untuk jawatan masing-masing.

14. Perkhidmatan awam kita pada ketika ini dilihat masih susah, sukar dan ‘liat’ untuk mengiktiraf dan menghargai sumbangan besar para penjawat awam. Dari soal gaji yang rendah hinggalah ke peluang kenaikan pangkat, penjawat awam masih tidak berpuas hati kerana tidak mendapat ganjaran yang setimpal. Ini ditambah pula dengan pelaksanaan PTK yang dilabel sebagai kurang berkesan.

15. Fenomena ini jugalah dikatakan antara punca kenapa para profesional negara seperti Doktor lebih cenderung untuk bekerja di sektor swasta mahupun berhijrah ke luar negara yang menjanjikan ganjaran yang lebih setimpal dan cukup menarik.

16. Jika kita berhasrat untuk menjadikan perkhidmatan awam sebagai suatu perkhidmatan yang menarik dan eksklusif serta menjadi rebutan dalam kalangan para profesional negara maka kita perlu melakukan transformasi yang lebih rasional dan drastik mengikut peredaran zaman selaras dengan tuntutan keperluan semasa.

17. Semoga pihak JPA akan mengambil kira segala isu seperti ini dalam memperkenalkan sistem baru kelak yang sewajarnya juga digunakan sebagai wadah yang terbaik untuk memperbaiki segala kelemahan yang ada dalam PTK selama ini demi mewujudkan satu sistem penilaian yang lebih objektif yang memberi penekanan kepada penilaian dan pengukuran prestasi sebenar setiap individu penjawat awam.
TERIMA KASIH NAJIB, BN

1. Akhirnya segala teka teki berkaitan intipati Bajet 2011 telahpun terjawab. Empat strategi penting menuju sebuah negara berpendapatan tinggi telah digariskan secara terperinci oleh Perdana Menteri dalam pembentangan Bajet 2011 pada Jumaat yang lepas.

2. Empat strategi yang telah disenarikan ialah mendaya kembali pelaburan swasta, membangunkan modal insan, mensejahterakan hidup rakyat dan memantapkan penyampaian perkhidmatan awam. Setiap satu strategi tersebut telah diperhalusi dan diperincikan secara mendalam melalui peruntukan yang mencukupi dalam bajet terbabit. Buktinya RM212 bilion telah diperuntukkan bagi Bajet 2011 iaitu 2.8 peratus lebih tinggi dari tahun 2010.

3. Sememangnya bajet kali ini dinantikan oleh semua pihak bagi melihat dan menilai tahap persediaan dan kesungguhan Najib dan juga kerajaan pimpinannya dalam menentukan hala tuju kelangsungan pembangunan negara ini.

4. Hal ini penting dan signifikan kerana seperti yang kita sedia maklum ianya merupakan bajet permulaan Rancangan Malaysia Kesepuluh serta menuju sembilan tahun yang terakhir bagi mencapai Wawasan 2020.

5. Selama ini rakyat sedia maklum segala usaha transformasi kerajaan melalui konsep 1Malaysia, Pelan Transformasi Kerajaan (GTP), Pelan Transformasi Ekonomi (ETP), Enam NKRA serta Model Baru Ekonomi. Namun segala pelan transformasi dan perancangan tersebut tidak akan mencapai kejayaan yang dihasratkan jika ianya tidak diberi peruntukan yang sewajarnya agar dapat memberikan hasil yang diidamkan.

6. Justeru peruntukan RM212 bilion ini dilihat sebagai peletakkan batu asas ke arah mencetuskan transformasi yang lebih menyeluruh dan holistik dalam pelbagai sektor. Untuk itu, segala peruntukan yang telah ditetapkan ini perlu diagihkan dan disalurkan dengan segera agar kerancakkan ekonomi dan kesejahteraan rakyat dapat dioptimumkan secepat yang mungkin.

7. Bagi pihak kerajaan mereka dilihat berada di landasan yang betul dan cukup yakin bahawa mampu memacu kegemilangan negara ini ke arah mencapai Wawasan 2020 serta menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi. Tetapi apa yang dikesali ialah masih terdapat segelintir rakyat kita yang masih berprasangka buruk dan prejudis dengan segala rancangan yang telah dicadangkan oleh Najib dan kerajaan melalui bajet tersebut.

8. Bagi golongan ini apa saja yang dikemukakan oleh pihak kerajaan pasti dilihat dari sudut yang negatif dan cuba untuk mencari kelemahannya. Tidak pernah mereka menilai kelebihan, kebaikan mahupun kentungan yang bakal dinikmati bersama.

9. Lantas segala fakta dan cadangan yang dikemukakan diputarbelitkan dan dimanupulasi untuk mengaburi dan mengelirukan segenap lapisan rakyat. Misalnya penurunan harga beberapa barangan import yang sewajarnya dilihat dari aspek kerancakkan ekonomi melalui sector pelancongan ditafsir sebagai tidak bermanfaat dan tidak mengambilkira kebajikan rakyat bawahan.

10. Begitu juga halnya dengan isu cuti bersalin penjawat awam 90 hari secara pilihan di mana ia juga dimanupulasi kononnya ianya akan menghadkan bilangan anak ataupun bilangan kelahiran. Persoalannya di sini bukankah ianya satu pilihan? Kenapa perkara sebegini dijadikan sebagai satu isu yang boleh mengelirukan rakyat.

11. Tuduhan bahawa ianya merupakan bajet pilihanraya atau untuk meraih undi juga dilihat cukup tidak bertanggungjawab dan tidak adil bagi kerajaan pimpinan Najib.

12. Justeru kita berharap agar golongan seperti ini akan sedar dan insaf seterusnya menggunakan akal pemikiran yang matang dan waras untuk melihat secara menyeluruh segala cadangan bajet tersebut. Apakah hanya jika kita memperoleh manfaat secara langsung barulah ianya dikatakan baik dan bermanfaat? Adalah tidak adil untuk menghakimi Najib dan kerajaannya tanpa diberi peluang dan ruang untuk membuktikan keikhlasan mereka dalam menjamin kesejahteraan rakyat serta memacu pertumbuhan ekonomi negara.

13. Seperti kata Najib, ‘Kita bukannya saudagar mimpi yang memperdagang dongengan. Kita adalah parti pembina harapan yang berpijak di bumi nyata. Apa yang kita capai bukanlah secara tidak sengaja, ibarat bulan jatuh ke riba, tetapi ia hasil dari perencanaan yang jelas, ketegasan pelaksanaan, perancangan yang rapi serta pengorbanan yang tinggi’. Maka adalah wajar untuk kita menaruh harapan dan keyakinan yang tinggi kepada Najib dan kerajaannya dalam menelusuri kecemerlangan negara ini.

14. Untuk itu, penulis ingin berpesan kepada golongan seperti ini agar belajarlah untuk bermuhasabah diri dan berterima kasih. Jangan asyik mencari kesalahan dan kelemahan orang lain. Bagi bajet kali ini kita wajar ucapkan terima kasih kepada Najib dan juga kerajaan Barisan Nasional di atas kesungguhan dan keprihatinan mereka.

KECUAIAN MELAMPAU

1. Seluruh negara tergamam dengan berita kejadian nahas ngeri yang membabitkan dua bas, tiga kereta dan sebuah van yang menyebabkan 12 kematian di Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran Pedas, Negeri Sembilan.

2. Sinar kegembiraan yang diharapkan pada tarikh keramat 10 Oktober 2010 ataupun lebih glamour dengan ringkasan 10.10.10 akhirnya menjadi mimpi ngeri dan tragedi Oktober yang paling dasyat dalam sejarah kemalangan maut di negara kita.

3. Kecuaian melampau pemandu yang dilaporkan memandu dengan terlalu laju dikatakan punca utama kepada tragedi terbabit. Natijahnya 12 nyawa melayang dan bergelimpangan dalam keadaan yang cukup tragis dan menyayat hati. Ada yang putus kepala dan ada pula yang terputus tangan. Itulah antara kisah duka mangsa kemalangan maut tersebut.

4. Untuk rekod ini bukanlah kali pertama kejadian seumpama ini berlaku dalam negara kita. Sebelum inipun beberapa kemalangan maut melibatkan bas ekspres telahpun berlaku dan meragut sebilangan besar nyawa penumpang yang tidak berdosa dan kebanyakkannya berpunca daripada kecuaian dan sikap pemandu bas yang tidak bertanggungjawab.

5. Keadaan ini menunjukkan bahawa nasihat, kempen, saman dan juga penguatkuasaan undang-undang yang lain masih belum mampu mengubah sikap dan perangai para pemandu bas kita yang memandu umpama raja lumba di atas lebuhraya.

6. Sikap tidak boleh diubah dalam sekelip mata. Ianya melibatkan proses yang panjang dan bergantung kepada personaliti seseorang individu. Justeru apa yang boleh kita cadangkan ialah pihak yang berkuasa perlu melipatgandakan proses penguatkuasaan undang-undang dan pemantauan di lebuhraya.

7. Kita memohon agar pihak PDRM dan JPJ menambah bilangan anggota yang bertugas supaya dapat meronda di lebuhraya sepanjang masa iaitu 24 jam sehari dengan melakukan rondaan yang lebih kerap. Ini membolehkan mereka terus menahan dan mengambil tindakan yang sewajaranya ke atas pemandu yang dilihat memandu dengan laju dan cuai atau membahayakan kenderaan lain. Kehadiran anggota pasukan penguatkuasa ini dilihat mampu menakutkan dan menggerunkan para pemandu agar lebih takut, berhati-hati dan berhemah apabila berada di atas lebuhraya.

8. Malah jika perlu kehadiran anggota penguatkuasa ini perlu dirasakan di setiap 100 hingga 200 kilometer di sepanjang lebuhraya di samping menempatkan anggota di beberapa plaza tol yang terpilih bagi memantau keadaan.

9. Cadangan seperti ini mungkin dilihat tidak begitu praktikal ataupun melampau tetapi percayalah bahawa hanya tindakan melampau sebegini sahaja yang mampu mengajar sikap, tindakan dan kecuaian melampau para pemandu kita.



UJIAN 1MALAYSIA WADAH UKURAN TAHAP PERPADUAN NASIONAL
1. Perdana Menteri, Datuk Sri Mohd. Najib Razak sekali lagi tampil dengan satu lagi cadangan baru untuk mempertingkatkan tahap perpaduan nasional dengan memperkenalkan ‘Ujian 1Malaysia’.
2. Menurut Najib, ujian ini boleh memastikan setiap seorang daripada kita bebas daripada sikap perkauman. Untuk itu, Najib mencadangkan agar ujian ini dijalani oleh setiap individu, kumpulan dan institusi berpengaruh di mana ujian ini memerlukan kita bertanya diri sendiri bagaimana pendirian masing-masing dalam isu etnik tertentu yang memberi impak kepada kaum atau agama lain.

3. Cadangan ini dilihat hadir tepat pada masanya tatkala semua pihak begitu merisaukan tahap perpaduan antara kaum mutakhir ini. Sikap prsasangka dan prejudis mula menular ke dalam masyarakat yang sekaligus menjejaskan tahap dan mutu perpaduan yang sedia ada.

4. Ujian ini juga dilihat boleh menjadi satu alat pengukuran yang penting di mana selama ini kita tidak mempunyai sebarang kaedah yang spesifik untuk mengukur dan menilai pandangan dan pendirian kita tentang sesuatu isu antara kaum dan sejauhmana pendirian itu mampu mempengaruhi tahap perpaduan nasional di kalangan masyarakat.

5. Untuk itu, kita berharap agar para pensyarah dan penyelidik institusi pengajian tinggi akan menyahut cabaran ini dengan berusaha untuk mencipta satu alat pengukuruan ataupun ujian yang boleh dikenali sebagai ‘Ujian 1Malaysia’ bagi menjayakan hasrat murni ini.

6. Ianya bukanlah sesuatu yang mustahil kerana penulis masih segar dengan kejayaan sekumpulan penyelidik Universiti Putra Malaysia (UPM) yang berjaya mencipta perisian yang dikenali sebagai ‘HB Melayu – Sejauh Mana Anda Melayu?’ bagi mengenalpasti seseorang yang mempunyai hati budi Melayu di mana responden yang terlibat dikehendaki menjawab satu set soalan bagi mengukur teras hati budi Melayu berdasarkan komponen didikan, ilmu, nilai dan agama yang menerapkan 26 teras hati budi kaum Melayu.

7. Mengikut ketua penyelidiknya, Prof. Dr. Hashim Musa, sebanyak 200 soalan perlu dijawab untuk menentukan seseorang itu mempunyai ciri-ciri unggul bangsa Melayu di mana perisian ini secara automatik akan memberikan markah dan menjumlahkan skor keseluruhan.

8. Ini jelas membuktikan bahawa alat pengukuran berbentuk ujian boleh digunapakai untuk menguji parameter-parameter yang subjektif seperti pandangan tentang sesuatu kaum mahupun persefahaman di antara kaum di mana hasil ujian seperti ini mampu memberikan input dan maklumat yang penting yang kita kehendaki bagi menilai tahap perpaduan di kalangan masyarakat kita.

9. Soalan untuk menghasilkan instrumen ataupun perisian seperti ini boleh meliputi perkara-perkara yang melibatkan isu-isu sensitif yang tidak begitu sesuai untuk diperdebatkan di khalayak dan perlulah di reka khas supaya ianya ringkas serta mudah untuk dijawab dan paling penting ialah ianya boleh dijawab oleh segenap lapisan masyarakat tanpa mengira tahap pendidikan masing-masing.

10. Dalam pada itu, jika cadangan ini dapat direalisasikan, kita mencadangkan agar setiap seorang daripada kita yang bergelar warganegara Malaysia diwajibkan untuk mengambil ujian ini tanpa sebarang pengecualian dan tanpa ianya dikhususkan hanya kepada sesetengah kelompok sahaja seperti ahli politik mahupun pemimpin masyarakat. Ujian ini waib dijalani oleh seluruh rakyat Malaysia.

11. Hal ini penting kerana setiap seorang daripada kita perlu menguji dan menilai diri sendiri terlebih dahulu sebelum melemparkan tuduhan kepada pihak lain dalam isu yang menyentuh hak dan kepentingan sesuatu kaum.

12. Jika masing-masing dapat mengetahui skor yang diperolehi misalnya sama ada tidak memuaskan, memuaskan, baik ataupun cemerlang maka kita dapat mencari penawar dan jalan penyelesaian untuk memperbaiki kelemahan yang ada pada diri sendiri terutamanya apabila memperoleh skor tidak memuaskan.

13. Akhirnya apabila semua pihak dapat memperbaiki kelemahan diri ianya mampu memperbaiki kelemahan dan ketirisan dalam perpaduan nasional secara holistik dan menyeluruh yang sekaligus boleh melahirkan sebuah masyarakat majmuk yang harmoni dan bersatu padu. Semoga cadangan ini dapat direalisasikan dengan segera demi memperkukuhkan jambatan perpaduan di antara kaum di negara kita.