Thursday, November 4, 2010

SETIAP PEMIMPIN ADA ZAMANNYA

1. Komen terbaharu bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainal Abidin dalam blognya bahawa sudah tiba masanya untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim bersara daripada dunia politik kerana banyak rentak politiknya dilihat semakin sumbang mula menarik minat dan mendapat pelbagai reaksi dan maklum balas daripada khalayak baik orang politik mahupun rakyat biasa.

2. Menurut Mohd. Asri, Anwar perlu menerima hakikat bahawa zamannya akan beransur pergi dan tidak mungkin generasi baru terus bertahan untuk melihat reka bentuk cerita politiknya yang sama. Tambahnya lagi, berilah peluang untuk beliau berundur dengan aman. Demikian setiap kita ada hari datang dan hari pergi. Biarlah kita datang disambut mesra, dan kita pergi diucapkan terima kasih dan hormat, bukan dipaksa keluar.

3. Kenyataan tersebut dilihat cukup signifikan dan dalam maksudnya apabila kita menghayati keadaan semasa dunia politik tanahair. Malah rata-rata khalayak bersetuju dan bersependapat dengan pandangan Mohd. Asri tersebut yang tidak memihak kepada mana-mana parti politik dan ianya lebih merupakan pandangan dan pendapat peribadi beliau sebagai seorang ulama yang pernah menjadi Mufti.

4. Apa yang ingin dikupas oleh penulis ialah setiap pemimpin ada zamannya baik zaman kegemilangan mauhpun zaman kemerosotan. Ada yang meniti zaman emas pada awal kepimpinannya tetapi diakhiri dengan pelbagai catatan kegagalan dan kontrovesi.

5. Ada pula yang gagal di peringkat awal tetapi mencapai zaman kegemilangannya kemudian hari. Apa yang pasti kesemua pencapaian ini akan terlipat kemas dalam lipatan sejarah di negara kita. Isu ini sebenarnya menunjukkan bahawa soal kepimpinan dan gaya kepimpinan seseorang individu adalah sangat subjektif dan sukar untuk diramal masa depannya.

6. Ianya melibatkan persoalan keadaan persekitaran semasa yang turut merangkumi aspek social dan ekonomi di samping aspek politik semata-mata, kuantiti dan kualiti para pengikut serta kebijaksanaan dalam mencari peluang serta menggunakan kesempatan yang ada bagi membuktikan kehebatan masing-masing.

7. Justeru seseorang yang diberi peluang menjadi pemimpin perlu bersedia untuk menerima hakikat kegagalan dan melepaskan jawatan mahupun berundur apabila tiba waktunya secara terhormat. Sejarah dunia banyak mencatatkan nota hitam dalam kehidupan seseorang pemimpin sama ada didesak untuk meletak jawatan dan berundur mahupun digulingkan secara paksa.

8. Dalam hal ini kita amat bertuah kerana soal peralihan kepimpinan dan kuasa yang telah berlaku di Negara kita berjaya meletakkan satu penanda aras yang sangat kukuh dan contoh tauladan yang sangat terpuji untuk dijadikan ikutan dan iktibar.

9. Kita masih segar dengan tindakan bekas Perdana Menteri kita Tun Dr. Mahathir yang secara sukarela mengumumkan perletakan jawatan beliau dan kesediaannya untuk berundur dari jawatan nombor satu negara walaupun pada ketika itu beliau masih dilihat mampu meneruskan zaman kegemilangannya.

10. Buktinya tempoh masa 22 tahun pemerintahan beliau diiktiraf sebagai era kegemilangan dan zaman emas negara kita di persada antarabangsa yang kemudiannya diteruskan oleh Tun Abdullah dan kini oleh Datuk Sri Najib. Peralihan kuasa dari Tun Dr. Mahathir kepada Tun Abdullah dan kemudiannya kepada datuk Sri Najib sering diiktiraf sebagai satu peralihan kuasa yang sangat licin dan terpuji oleh seantero masyarakat dunia.

11. Maka apa yang penting ialah pemimpin politik baik di pihak kerajaan mahupun di pihak pembangkang wajar mengambil iktibar dari peringatan ini agar bermuhasabah diri masing-masing bahawa apakah kepimpinan mereka masih relevan, mendapat sokongan akar umbi serta diterima oleh rakyat.

12. Mereka perlu peka dengan sebarang bentuk signal yang diberikan oleh rakyat ke atas kepimpinan mereka agar parti yang diwakilinya tidak menerima tempias kekecewaan rakyat dan majoriti ahli parti mereka sendiri.

13. Hal ini penting kerana kegagalan pemimpin seperti ini untuk berundur bukan sahaja dilihat sebagai beban dan liabiliti kepada parti malah boleh membawa padah kepada parti yang diwakilinya dalam sesuatu pilihan raya baik pilihan raya umum mahupun pilihanraya kecil. Ini kerana rakyat kita sudah terbiasa budaya menghukum sesebuah parti walaupun yang bermasalah itu hanya beberapa orang pemimpinnya. Ini telahpun dibuktikan dalam Pilihan Raya Umum ke-12 yang lepas.

14. Justeru gunakanlah peluang ini untuk membetulkan keadaan. Sedar bahawa setiap pemimpin ada zamannya dan mungkin zaman kita sudahpun berakhir di mana kita perlu memberi peluang dan ruang kepada barisan pelapis untuk meneruskan legasi pemerintahan dalam parti masing-masing. Biar sejarah menjadi saksi dan hakim ke atas segala sumbangan dan pencapaian kita selama ini.

No comments: