Friday, February 5, 2010

BARANG KAWALAN PERLU BENAR-BENAR DIKAWAL

1. Seperti biasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) sekali lagi tampil dengan senarai harga barangan terkawal sempena musim perayaan. Kali ini bersempena dengan perayaan Tahun Baru Cina mereka menyenaraikan 11 barangan sebagai barang terkawal yang telah ditetapkan harga maksimum borong dan runcit.

2. Antara barang yang telah disenaraikan adalah ayam hidup, ayam standard, ayam super, telur ayam gred A, B, C, kubis bulat (import dari Indonesia dan China kecuali dari Beijing), bawal putih, udang putih besar, daging babi (perut) dan daging babi (daging dan lemak). Tempoh kawalan pula adalah selama 12 hari bermula 10 hingga 21 Februari 2010.

3. Fenomena perisytiharan harga dan senarai barangan terkawal sudahpun menjadi lumrah di negara kita apabila menjelangnya sesuatu musim perayaan. Untuk itu, syabas dan tahniah kita ucapkan kepada pihak KPDNKK yang sentiasa peka dan sedar akan tanggungjawab mereka kepada pengguna ataupun masyarakat kita keseluruhunnya.

4. Namun apa yang menyedihkan ialah harga barangan masih tidak mampu dikawal sepenuhnya. Peniaga dan pemborong tetap degil dengan gaya perniagaan mereka tanpa mempedulikan penetapan harga oleh KPDNKK mahupun takut kepada tindakan undang-undang yang bakal mereka hadapi jika ditangkap.

5. Mereka seolah-olah sudah lali dan tepu dengan gejala pengawalan harga. Bagi mereka formulanya cukup mudah iaitu pengguna walaupun merungut dan mengadu kepada pihak berkuasa namun mereka tetap memerlukan barangan tersebut. Pengguna tetap akan membelinya ataupun terpaksa juga membeli walaupun dengan harga yang lebih mahal kerana kebanyakkannya daripada baranagn tersebut adalah barang makanan yang utama dan penting.

6. Ini membawa lepada senario di mana pengguna sebenarnya tidak mempunyai banyak pilihan. Mahu tidak mahu terpaksa membelinya walaupun dengan harga yang jelas lebih tinggi dari harga yang telah ditetapkan.

7. Sebagai pengguna kita masih tidak dapat membayangkan keadaan di mana kita memulau makanan seperti daging ayam, telur dan juga ikan. Kita masih belum ke tahap boleh katakan ‘tidak’ lepada makanan ini kerana ianya merupakan antara makanan utama masyarakat kita.

8. Sejak kecil hingga sekarang kita sudah terbiasa menjamah makanan ini sebagai makanan rutin dalam hidup kita. Justeru, pengguna sanggup membayar semahal mana sekalipun untuk mendapatkannya.

9. Mengambil kira situasi ini timbul persoalan sejauhmanakah aspek penetapan harga dan penguatkuasaan kepada pematuhan peraturan ini berjaya dan memberi impak kepada pengguna?

10. Kita masih tertanya-tanya kenapa peniaga dan pemborong masih tetap dengan perangai lama mereka yang suka menaikkan harga walaupun harga barangan kawalan. Apakah hukuman yang termaktub dalam Akta Kawalan Harga 1946 masih ringan dan tidak menakutkan mereka. Hukuman denda sehingga RM15,000 ataupun penjara dua tahun mengikut akta tersebut mungkin dilihat masih belum cukup untuk menginsafkan mereka.

11. Alasan ketiadaan bekalan yang menyebabkan harga terpaksa dinaikkan adalah suatu alasan yang agak sukar untuk diterima oleh pengguna. Tambahan pula inilah antara alasan utama yang kita dengar setiap kali tibanya musim perayaan. Malah untuk perayaan Tahun Baru Cina inipun sudah mula kedengaran bahawa kemungkinan besar Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) akan mengimport hasil laut dari India jika bekalan tidak mencukupi di mana ini sekaligus membuka peluang dan ruang kepada para pemborong dan peniaga untuk menaikkan harga ikan kelak.

12. Akibatnya para pengguna juga yang terpaksa menanggung penderitaan selama ini dan ianya sekali lagi menimbulkan tanda tanya apakah barangan yang telah diisytihar sebagai barangan kawalan ini benar-benar terkawal?

13. Jika benar harganya terkawal kenapa masih ada rungutan daripada pengguna yang terpaksa membayar lebih daripada harga yang telah ditetapkan? Di mana silapnya sehinggakan kenaikan harga ini seolah-olah sudah tidak dapat dikawal atau dipantau lagi.

14. Harga gula misalnya, walaupun pihak kerajaan telah menetapkan harga jualan namun sehingga ke hari ini kita masih boleh kedengaran masalah rakyat yang perlu membayar lebih untuk mendapatkan gula.

15. Kita percata selama ini pegawai penguatkuasa KPDNKK memang rajin turun padang memantau harga barangan namun ianya tetap tidak memberikan impak dan kesan yang diharapkan oleh pengguna.

16. Maka mungkin sudah tiba masanya pihak KPDNKK memikirkan mekanisme yang lain dengan kaedah-kaedah yang lebih proaktif dalam usaha untuk melindungi hak pengguna.

17. Perlu diingat, keadaan ekonomi yang masih tidak menentu membawa kepada masalah kewangan dan pendapatan yang cukup serius di kalangan pengguna negara kita terutamanya penduduk luar bandar yang hidup umpama kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang. Cukup menyedihkan apabila kita mendengar luahan hati mereka berkaitan masalah kenaikan harga barangan makanan. Sudahlah sukar untuk diperolehi, harga pula melambung tinggi. Ianya cukup membebankan mereka.

18. Kita perlu makan untuk hidup. Anak-anak memerlukan makanan yang berkhasiat dan berprotein untuk terus membesar, oleh yang demikian pengguna sering kali tersepit antara tuntutan keperluan untuk membeli barangan tersebut dengan ketamakan para peniaga yang menaikkan harga barangan makanan.

19. Sebagai pengguna kita berharap agar pihak pemborong dan peniaga akan lebih ‘berhati perut’ dan bertanggungjawab dalam mencari rezeki. Biarlah rezeki yang diperolehi itu merupakan hasil usaha yang akan diberkati tanpa mengundang rasa kemarahan dan ketidakpuasan hati para pengguna.

20. Kita juga meminta agar pihak KPDNKK melipatgandakan usaha pemantauan dan penguatkuasaan yang sedia ada supaya dapat terus melindungi hak pengguna. Sudah tiba masanya untuk dikaji dan menilai semula kesemua kaedah penguatkuasaan yang digunapakai sekarang termasuk aspek hukuman yang sedia ada supaya isu penguatkuasaan dan hukuman dapat dimantapkan lagi.

No comments: