Wednesday, November 18, 2009

LAKSANA SEGERA CADANGAN RAKYAT ERAT PERPADUAN
(DISIARKAN DALAM UTUSAN MALAYSIA RUANGAN FORUM BERTARIKH 25 NOVEMBER 2009)
1.Agak menarik bila kita membaca laporan bahawa kerajaan telah menerima kira-kira 75,000 maklum balas dalam bentuk khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada orang ramai berhubung cadangan untuk memperbaiki dan mengeratkan hubungan perpaduan di kalangan rakyat negara ini.

2.Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala ada antaranya merupakan cadangan yang sangat menarik. Ini memperlihatkan tindakan responsif rakyat untuk membantu pihak kerajaan memulihkan hubungan antara kaum yang agak ‘tidak selesa’ sejak kebelakangan ini.

3.Maklum balas ini membuktikan bahawa rakyat amat menitik beratkan soal perpaduan kaum. Rakyat sedar akan implikasi ketegangan kaum kepada keamanan dan keharmonian negara ini di mana ianya perlu dibendung dari terus merebak dan menghancurkan negara kita.

4.Atas kesedaran itulah rakyat memberikan pelbagai cadangan penambahbaikan untuk memperbaiki hubungan perpaduan sesama kita. Rakyat telah bertindak dengan menunaikan tanggungjawab mereka melalui SMS tersebut maka sekarang tibalah giliran pihak kerajaan pula untuk bertindak dan membuktikan ketelusan mereka.

5.Kerajaan tidak boleh memandang rendah mahupun mensia-siakan semua cadangan dan maklum balas yang telah diterima. Agak merugikan jika maklum balas tersebut dibairkan begitu sahaja tanpa tindakan susulan yang sewajarnya.

6.Kerajaan harus ingat bahawa rakyat sentiasa memerhatikan apakah tindakan kerajaan yang seterusnya. Rakyat ingin tahu apa yang kerajaan buat dengan semua maklum balas yang diberikan.

7.Justeru kerajaan perlu bertindak dengan segera dan membuktikan kepada rakyat bahawa segala maklum balas dan idea yang telah diutarakan sedang diperhalusi dan akan diambil tindakan yang sewajarnya. Kerajaan perlu mengotakan janjinya selaras dengan slogan ‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’.

8.Walaupun kerajaan telah menubuhkan lapan makmal yang bertanggungjawab terhadap program transformasi termasuk membangunkan Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA), agenda 1Malaysia dan perpaduan negara namun kalau boleh kita mencadangkan agar kerajaan menubuhkan sebuah pasukan petugas khas (special task force) untuk meneliti dan menilai setiap maklum balas yang telah diterima setakat ini.

9.Ini penting agar tidak ada satupun maklum balas yang tertinggal atau tercicir dari diberi perhatian disamping meraih kembali keyakinan rakyat terhadap kerajaan dalam usaha untuk memantapkan keharmonian kaum di negara kita.

10.Pasukan ini boleh bekerjasama dengan kakitangan yang bertugas dalam dua makmal yang telah dikhaskan untuk 1Malaysia serta perpaduan negara supaya menampakkan hasil yang lebih berkesan dan telus.

11.Hasilnya pula kelak perlulah dihebahkan untuk perhatian dan makluman seluruh rakyat Malaysia agar rakyat tahu apa berlaku dengan maklum balas yang telah mereka berikan serta apakah tindakan yang telah diambil oleh pihak kerajaan dan juga implikasi daripada pelaksanaan cadangan-cadangan tersebut.

12.Jika ini dapat dilaksanakan dengan jayanya maka kita percaya ianya akan membuka lebih banyak peluang kepada kita untuk memantapkan hubungan kaum dari semasa ke semasa seterusnya akan dapat menangkis segala cubaan pihak yang tidak bertanggungjawab yang berusaha untuk merobek keharmonian kaum di negara kita.

13.Oleh yang demikian, diharap kerajaan tidak mensia-siakan harapan sekurang-kurangnya 75,000 rakyat dengan andaian seorang menghantar satu SMS dalam usaha untuk memperbaiki hubungan perpaduan di kalangan rakyat negara ini disamping membuka lebih banyak ruang dan peluang untuk rakyat memberikan idea dan maklum balas berhubung perkara ini secara berterusan.

No comments: