Wednesday, November 4, 2009

PENJAWAT AWAM WAJAR BERSYUKUR
(TELAH DISIAR DALAM UTUSAN MALAYSIA RUANGAN RENCANA BERTARIKH 4/11/2009)
1.Penjawat awam disajikan lagi dengan berita gembira apabila YAB Perdana Menteri mengumumkan cadangan untuk memperkenalkan sistem ganjaran bagi memperkasakan budaya prestasi cemerlang di kalangan penjawat awam negara ini. Pengumuman ini muncul selang seminggu selepas pelbagai insentif diperkenalkan untuk rakyat melalui Bajet 2010 termasuklah pemberian imbuhan khas sebanyak RM500.00 yang dipanjangkan kepada penjawat awam kumpulan Pengurusan dan Profesional.

2.Ini semua membuktikan bahawa pihak kerajaan secara berterusan prihatin dan mengambil berat nasib penjawat awam sepanjang masa. Pelbagai insentif sebelum ini seperti pemberian elaun COLA, bonus serta semakan gaji adalah bukti yang cukut jelas dan nyata.

3.Kita percaya sistem ganjaran ini pastinya akan membuka satu lagi lembaran baharu kepada penjawat awam yang akan menjadi pemangkin kepada budaya kerja yang lebih berkualiti dan berprestasi tinggi.

4.Cuma apa yang menjadi persoalan utama adalah bentuk ganjaran tersebut sama ada kepada seluruh jabatan yang terlibat ataupun kepada individu dalam bentuk wang ringgit atau peluang kenaikan pangkat. Pada masa yang sama kaedah penilaian juga menjadi satu lagi perdebatan yang hangat. Ini kerana kita khuatir unsur-unsur seperti penilaian yang tidak adil, pilih kasih serta berat sebelah akan terus bermaharajalela. Ianya sudah pasti akan mencacatkan niat murni pihak kerajaan memperkenalkan sistem ganjaran ini.

5.Semoga pihak Jabatan perkhidmatan Awam (JPA) dapat mengambilkira segala aspek tersebut sebelum memperincikan dan mengumumkan bentuk ganjaran serta kaedah penilaiannya.

6.Kita wajar elak pisang berbuah dua kali di mana kita tidak mahu akan ada lagi penjawat awam yang mempersoalkan ataupun tidak berpuas hati kepada sistem baharu ini kelak sebagaimana yang berlaku sekarang kepada sistem penilaian prestasi tahunan kakitangan awam serta penilaian yang dibuat dalam Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) dan juga pemberian Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (APC).

7.Diharapkan ganjaran ini akan menyuntik semangat baharu serta memberi motivasi kepada seluruh penjawat awam agar dapat memberikan perkhidmatan yang lebih cemerlang dan berkesan kepada rakyat selaras dengan slogan ‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’.

8.Walau apapun bentuk ganjaranya, perkara utama adalah semua penjawat awam wajar bersyukur dan berterima kasih kepada kerajaan. Di kala kadar pengangguran semakin merisaukan dan ramai pekerja swasta diberhentikan, kakitangan awam terus terjamin masa depan mereka sehingga ke umur persaraan. Malah kerajaan terus memberi bermaca-macam insentif dan ganjaran tambahan hampir setiap tahun. Apa lagi yang kita perlukan?

9.Sepatutnya isu-isu seperti layanan kaunter yang tidak memuaskan, sistem penyampaian perkhidmatan awam yang lemah dan soal disiplin kakitangan awam tidak wajar berlaku lagi. Setiap penjawat awam perlu ada budaya bekerja dengan ikhlas dan mencari rezeki yang halal. Jika kita dapat sematkan budaya sebegini maka soal ketirisan dalam perkhidmatan awam tidak akan ditimbuklan lagi malah kita percaya laporan Ketua Audit Negara yang akan datang juga pastinya lebih meyakinkan rakyat.

10.Percayalah akhirnya ganjaran itu pasti akan datang mencari kita dalam apa jua bentuk sekalipun jika kita bekerja dengan ikhlas. Janganlah asyik memikirkan soal ganjaran atau balasan untuk sesuatu kerja yang dilaksanakan.

11.Justeru bersempena dengan pengumuman sistem ganjaran ini diharapkan semua penjawat awam dapat bermuhasabah diri, merenung kembali dan seterusnya mensyukuri segala nikmat yang telah diberikan selama ini dan hindarilah budaya asyik meminta atau mengharapkan balasan supaya semua pihak dapat menikmati rezeki di bumi bertuah ini secara adil, saksama dan seimbang. Budayakanlah pengorbanan sebagai nilai hidup kita agar kita terus maju dan mara ke hadapan.

No comments: