Thursday, March 18, 2010

AMBIL IKTIBAR TEGURAN AGONG

1. Dua elemen penting yang perlu dihayati dan diambil iktibar oleh semua ahli poltik tanahair telah digariskan oleh Yang di-Pertuan Agong, Tunku Mizan Zainal Abidin ketika merasmikan sidang Penggal Ketiga Parlimen ke-12 di Dewan Rakyat kelmarin iaitu perlu rajin turun padang mendekati rakyat dan perlu sentiasa menjaga tingkah laku dan tutur kata.

2. Pesanan dan teguran ini dilihat hadir tepat pada masanya kerana senario politik semasa tidak begitu menyenangkan rakyat negara ini. Bermula dengan isu keluar parti mahupun lompat ke parti lain hinggalah masalah salah laku dan rasuah dalam kalangan ahli politik dewasa ini terus mewarnai pentas politik tanahair.

3. Akibatnya rakyat yang juga pengundi semakin muak dan bosan dengan segelintir wakil mereka yang lupa daratan, lupa segala janji yang telah ditaburkan semasa kempen pilihantaraya dahulu di samping mengabaikan tanggungjawab mereka di kawasan masing-masing.

4. Para pengundi memilh mereka dengan harapan yang cukup besar terutamanya dari aspek penjagaan kebajikan dan hak mereka namun apa berlaku sekarang ialah wakil yang mereka pilih lebih banyk menjaga dan memelihara kebajikan dan hak peribadi di samping kaum keluarga dan kroni masing-masing sahaja.

5. Ini menyebabkan rakyat merasa teraniaya dan diri mereka dikhianati serta diabaikan oleh wakil mereka sendiri. Tidak ramai daripada ahli politik yang ada sekarang ini rajin turun padang mendengar masalah rakyat apatah lagi mendekati rakyat bawahan di kawasan mereka.

6. Alasannya cukup mudah iaitu mereka terlalu sibuk dengan pelbagai urusan lain seperti mesyuarat dan majlis jamuan dan sebgainya. Kenapa begitu mudah memberikan alasan di kala para pengundi hanya menuntut segala janji yang telah ditaburkan sebelum ini?

7. Kenapa susah sangat untuk mendampingi rakyat yang menyokong mereka tanpa berbelah bagi selama ini dan Apakah ini balasan kepada mereka yang begitu setia menyokong selama ini?

8. Hati nurani rakyat bawahan terutamanya masyarakat di luar bandar boleh dikatakan hancur musnah apabila wakil yang mereka harapkan selama ini untuk membawa sinar baru ke kawasan mereka amat sukar untuk ditemui mahupun didampingi.

9. Perwatakan ahli politik kita dilihat cukup senang untuk berubah di mana semasa musim kempen mereka cukup rajin turun padang dan sentiasa berada di kawasan mereka untuk mengambil tahu dan mendengar segala masalah rakyat tetapi segala-galanya boleh dikatakan berubah 360 darjah apabila mereka telah menang dalam pilihanraya.

10. Ini menyebabkan janji hanya tinggal janji semata-mata dan seolah-olah wujud pula suatu jurang yang besar antara rakyat dengan wakil mereka selepas mereka memenangi sesuatu pilihanraya. Mereka seakan-akan menjadi golongan yang terlalu eksklusif untuk berjumpa ataupun mendampingi rakyat.

11. Ini menyebabkan hanya pegawai-pegawai yang dilantik oleh mereka sahaja menjadi tempat mengadu para pengundi. Apa sahaja masalah mereka semuanya perlu disalurkan melalui pegawai-pegawai tersebut yang belum tentu kesemua masalah yang diadu sampai ke telinga dan pengetahuan wakil rakyat tersebut. Apakah pengundi dan penyokong yang memangkah mereka ini hanya layak untuk berjumpa dengan wakil mereka sahaja?

12. Begitu juga halnya dengan aspek tingkah laku para wakil rakyat kita. Walaupun bukan semua namun tindak tanduk segelintir daripada mereka sudah cukup untuk mencemarkan institusi politik tanahair. Rasanya tidak perlu lagi kita ungkitkan atau senaraikan satu persatu kes yang telahpun didedahkan oleh baik media cetak mahupun media elektronik di negara kita selama ini berkaitan masalah moral, tingkah laku, salah guna kuasa, rasuah mahupun penyelewengan dalam kalangan ahli politik kita.

13. Hampir setiap hari ada sahaja laporan berkaitan salah laku ahli politik yang didedahkan untuk pengetahuan umum. Keperibadian yang tidak menentu ini sekali lagi cukup mengecewakan rakyat dan para pengundi mereka.

14. Pengundi rasa diri mereka terpedaya dan tertipu apabila didedahkan dengan pelbagai kes tingkah laku wakil mereka kerana semasa pemilihan dahulu mereka mengundi seorang wakil yang mempertontonkan keperibadian dan akhlak yang cukup tinggi dan mulia dan sekali lagi ianay berubah sekelip mata apabila mendapat jawatan yang diidamkan.

15. Semoga teguran dan nasihat Yang di-Pertuan Agong itu dijadikan iktibar dan panduan seterusnya menjadi titik tolak ke arah melahirkan ahli politik yang tinggi akhlaknya dan seterusnya boleh membela nasib para pengundi mereka.

No comments: