Wednesday, March 3, 2010

BERILAH PELUANG KEPADA WANITA
(TELAH DISIARKAN DALAM AKHBAR HARIAN METRO PADA 1 MAC 2010)

1. Agak memeranjatkan apabila tiba-tiba isu penguasaan wanita dalam sektor awam didedahkan oleh pihak Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS). Ini adalah kerana isu dominasi kaum wanita dalam sektor pekerjaan di negara kita bukanlah suatu fenomena yang baharu.

2. Ianya sudahpun berlaku dan berterusan sekia lama malah saban tahun jumlah wanita yang memperoleh peluang pekerjaan boleh dikatakan lebih tinggi daripada kaum lelaki baik di sektor awam mahupun dalam sektor swasta.

3. Dalam sektor awam sendiri misalnya mengikut data Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sehingga 19 Februari 2010 menunjukkan kaum wanita menguasai sebanyak 63% daripada jumlah penjawat awam yang meliputi pelbagai kumpulan perkhidmatan.

4. Sebagai seorang lelaki dan juga penjawat awam penulis tidak sedikitpun terasa tergugat mahupun bimbang dengan senario tersebut. Ini kerana selama inipun kita sudah sedia maklum kehebatan kaum wanita di negara kita dalam pelbagai bidang.

5. Jika kita mengkaji secara mendalam, ternyata kaum wanita di negara kita lebih cerdik daripada kaum lelaki. Buktinya boleh dilihat apabila setiap kali keputusan peperiksaan awam diumumkan di mana baik UPSR, PMR, SPM mahupun STPM semuanya dikuasai oleh pelajar perempuan. Mereka sering muncul sebagai pelajar yang memperoleh paling banyak A dalam matapelajaran yang diambil berbanding pelajar lelaki.

6. Situasai ini berterusan pula di peringkat pengajian tinggi di mana akibatnya hampir 70% hingga 80% populasi pelajar di setiap kampus adalah tediri daripada pelajar perempuan dan sekali lagi mereka juga muncul sebagai pelajar terbaik di setiap konvokesyen yang diadakan di IPT masing-masing.

7. Ini menunjukkan kaum wanita dengan mudah mengatasi kaum lelaki dari segi pencapaian akdemik maka tidak hairanah apabila mereka juga terus mendominasi sekor pekerjaan kelak bila tamat pengajian masing-masing.

8. Seperti kata Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam, pelantikan ke sektor awam adalah berdasarkan merit dan bukannya berdasarkan jantina maka sudah semestinya graduan wanita yang cemerlang akan mendapat peluang yang lebih baik untuk terpilih ke sesuatu jenis pekerjaan tersebut.

9. Majikan swasta juga dewasa ini dilihat tidak mempunyai sebarang masalah untuk memilih dan memberi kepercayaan kepada kaum wanita untuk menyandang sesuatu jawatan dalam organisasi mereka.

10. Oleh yang demikian, walaupun kebimbangan CUEPACS tetap ada asasnya namun baik CUEPACS mahupun kaum lelaki sewajarnya melihat keadaan ini dari sudut dan perspektif yang lebih positif dan terbuka.

11. Anggaplah ianya sebagai cabaran kepada seluruh kaum lelaki di negara kita terutamanya golongan remaja dan belia yang bakal memasuki alam pekerjaan. Mereka perlu cemerlang dalam akademik jika mahu bersaing dengan kaum wanita.

12. Namun apa yang berlaku sekarang cukup menyedihkan di mana kebanyakkan golongan lelaki muda terlibat dalam gejala-gejala yang kurang sihat seperti merempit dan dadah. Akibatnya bilangan kaum lelaki di penjara dan pusat serenti boleh dikatakan melebihi bilangan kaum lelaki yang ada di IPT di seluruh negara kita.

13. Jika keadaan ini berterusan maka agak mustahil untuk kaum lelaki bersaing dengan kaum wanita. Kaum lelaki perlu cepat sedar dan melakukan anjakan paradigma jika mahu terus kekal bersaing dengan kaum wanita. Persaingan ini pula perlulah dilihat sebagai suatu persaingan yang sihat demi masa depan negara yang gemilang.

14. Pada masa yang sama apalah salahnya untuk kita memberi peluang dan ruang kepada kaum wanita untuk membuktikan kehebatan mereka. Ternyata mereka juga mampu menjadi pemimpin yang baik misalnya organisasi yang penting seperti Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan Bank Negara yang dipimpin oleh kaum wanita ternyata mampu diuruskan dengan cemerlang tanpa sebarang masalah.

15. Walau apapun kita wajar merakamkan ucapan terima kasih kepada pihak CUEPACS kerana membangkitkan isu ini kerana sekurang-kurangnya pendedahan ini boleh menyedarkan kaum lelaki. Penulis mengharapkan agar kaum lelaki akan mula sedar dari lamunan dan mimpi seterusnya berusaha keras untuk sama-sama berganding bahu dengan kaum wanita bagi memajukan negara kita.

No comments: