Tuesday, June 9, 2009

Mencari damai dalam demokrasi

SUMBER: UTUSAN ONLINE BERTARIKH 9HB JUN 2009:
SEWAKTU ingin menulis artikel ini, saya langsung teringat kepada ucapan Tun Dr. Mahathir Mohamad, mantan Perdana Menteri kita semasa Konvensyen Ulang Tahun UMNO yang ke-50, lebih 10 tahun yang lepas. Setelah sekian lama, hari ini saya semakin terasa akan kebenaran kenyataan Dr. Mahathir. Betapa jauh dan dalamnya kemampuan beliau “berfikir dan menaksir”. Ucapan beliau yang saya maksudkan itu antara lainnya menyatakan:

“Bangsa-bangsa Barat cuba mendakwa bahawa demokrasi tidak cacat dan menganggapnya sebagai satu sistem yang tidak ada siapa boleh mempertikaikan atau mengubahnya. Mereka menciptakan slogan ‘Vox Populi, Vox Dei‘ iaitu suara ramai adalah suara Tuhan.

“Tetapi percayalah demokrasi bukan suara Tuhan dan jauh daripada sempurna, bahkan ia penuh dengan kecacatan yang boleh membinasakan pengamalnya dan menjadikan mereka mangsa kezaliman demokrasi yang tidak kurang buruknya daripada kezaliman sistem feudal atau diktator.”

Hari ini, tatkala kita menjengah suasana politik di beberapa negara jiran, kita dapat melihat sendiri kebenaran peringatan tersebut. Apa yang berlaku adalah setiap kali gagalnya parti-parti yang memerintah di negara-negara tersebut memulihkan ekonomi dan taraf hidup rakyat, dakwaan rasuah dan isu salah tadbir pasti akan timbul yang akhirnya mencetuskan pula demonstrasi jalanan yang tidak berkesudahan.

Pertukaran parti yang memerintah negara bagaikan menjadi kemestian sekalipun parti berkenaan baru sahaja memerintah dan belum pun sempat membuktikan kemampuannya.
Demikian juga halnya jika kita menelusuri sejarah Afghanistan. Gara-gara dambakan demokrasi, sistem monarki sedia ada dijatuhkan. Namun ia berakhir dengan ibu kota Kabul musnah dan ribuan nyawa terkorban.

Dan setelah sekian lama, sudah amankah Afghanistan kini? Negara kita hari ini pun nampaknya tidak lagi terkecuali. Sudah kelihatan bercambahnya bibit-bibit kepada “bencana demokrasi” di negara yang kita cintai ini.
Senario demokrasi sihat menjamin keamanan.

Melihat kepada elemen-elemen asas kepada demokrasi yang menjulang suara ramai sebagai penentu keputusan, bolehlah kita katakan bahawa kalau kena gayanya, demokrasi memang mampu membawa kepada kemakmuran, kedamaian dan kemaslahatan rakyat.

Ini kerana, sebarang tindakan yang dilakukan adalah atas kehendak yang “dipercayai dan diterima” oleh sekelompok majoriti. Lazimnya, keputusan majoriti adalah betul. Namun, oleh kerana sifat demokrasi itu sendiri yang tidak sempurna, maka ada kalanya kesimpulan yang dibuat itu tidak begitu tepat dan membinasakan.

Justeru, adalah menjadi suatu tanggungjawab kerajaan yang memerintah bagi menentukan sistem demokrasi yang wujud adalah sistem yang benar-benar sihat dan “menjurus ke arah kestabilan”.

Dewasa ini kita lihat, terdapat beberapa tuntutan yang bersifat “luar batasan”, berniat jahat dan prejudis diusulkan kepada kerajaan. Ada antaranya dilihat berpotensi mengganggu suasana aman dalam negara. Adalah tepat sekali tindakan kerajaan yang telah bertegas untuk enggan melayan tuntutan-tuntutan sebegini.

Malangnya, bila mana tuntutan “mengada-ngada” ini tidak dilayan, ia dibawa pula ke jalanan. Boleh dilayan sebenarnya bagi hal yang berpatutan, tetapi jika ia melampau, mampu merosakkan suasana demokrasi yang stabil dan mengganggu-gugat ketenteraman masyarakat berbilang kaum di Malaysia, maka jalan terbaik adalah untuk mengabaikan saja.
Kalau keperluan sampai begitu mendesak dan sudah tidak ada cara lain, gunakanlah ISA dengan sebijak-bijaknya. Pertahankanlah suasana demokrasi yang sihat.
Kuasa memilih di tangan rakyat

Pada ketika ini, secara jelasnya rakyat Malaysia cuma ada dua pilihan pemerintahan, pertamanya Barisan Nasional dan keduanya pakatan pembangkang. Secara peribadi, saya lihat Barisan Nasional sudah pun ada tujuan dan objektif yang jelas berbanding pembangkang yang kelihatannya masih ‘teraba-raba’, mencari ‘titik muktamad’ kepada kesepakatan parti-parti gabungannya. Yang tinggal lagi cumalah ‘menampung yang cacat’, ‘memperbaiki yang kurang’ dan ‘membuang yang sudah rosak’.

Sehingga kini, rasanya masih terdapat keraguan sama ada kesemua objektif perjuangan parti-parti politik dalam pakatan pembangkang dan slogan-slogan mereka seperti ‘Malaysian Malaysia’, Ketuanan Islam, Ketuanan Rakyat dan Pas Untuk Semua, dapat disatukan di bawah suatu ‘bumbung’ parti politik gabungan yang sah.
Dan yang paling penting, apa dan siapa yang harus ‘berkorban’? Soalan inilah yang masih lagi belum ketahuan jawapannya.

Hakikatnya, adalah tidak tepat kalau kita meletakkan untung nasib negara di tangan sekumpulan parti politik yang masih tercari-cari kata muafakat. Kalau sudah dapat kuasa memerintah negara, baru sibuk-sibuk hendak mencari persefahaman dan berakhiran dengan ‘tidak berjaya mencapai kesepakatan’ pula, saya khuatir akan berlakunya persengketaan yang membawa kepada ketidakstabilan negara.

Hari ini pun jalanan kita kadang kala terpenuh dengan rutin demonstrasi ‘aman’ yang ‘tidak aman’ oleh kumpulan-kumpulan sebegini. Apalagi jika kucar-kacir berlarutan nanti? Jika benar bahawa kuasa akhirnya di tangan rakyat. Maka fikir-fikirkanlah.

FERIZ OMAR ialah Presiden Pertubuhan Profesional Melayu & Pewaris Bangsa (ProWaris).
KOMEN BLOGER: SATU ARTIKEL YANG MENARIK. TERNYATA YAB TUN SEORANG PEMIKIR YANG HEBAT YANG BERFIKIR MELAMPAUI ZAMANNYA.

No comments: