Wednesday, June 24, 2009

PEMIMPIN AGUNG

SUMBER: BAHAGIAN KOMUNIKASI KORPORAT UPM.
ICOT - Tun Mahathir Kongsi Idea Lahir Pemimpin Yang Baik

KUALA LUMPUR, 23 Jun – Seorang pemimpin harus berdisplin untuk mengasingkan kerja peribadi dan memberikan lebih fokus kepada kerja-kerja pembangunan Negara walaupun negara tersebut miskin , kata mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini .
“Dalam pemikiran, anda juga harus berdisplin kerana pemikiran yang berdisplin mampu memberi keputusan yang diingini,” katanya dalam ucap utama bertajuk “Asian Political Leadership: Disciplined Thinking For Change" pada hari kedua International Conference on Thinking (ICOT) 2009 kali ke-14 anjuran Universiti Putra Malaysia (UPM) yang berlangsung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur di sini .
Konferens selama lima hari yang bermula sejak 22 Jun semalam mendapat sambutan kira-kira 1,000 peserta dari 42 negara, dengan New Zealand mencatat delegasi teramai iaitu 160 orang. Tun berkata lebih baik untuk merasa sedikit was-was tentang penyelesaian yang diutarakan oleh pihak luar dengan memberi contoh insiden IMF semasa krisis ekonomi Negara pada 1997.
Beliau berkata dalam kes tersebut, proses pemikiran disiplin yang dijalankan oleh kerajaan Malaysia dahulu mampu membentuk satu sistem untuk menyelamatkan Negara daripada krisis ekonomi, bukan seperti pihak yang menerima penyelesaian altanatif yang ditawarkan oleh the world monetary fund body.
Ketua Yayasan Kepimpinan Perdana itu berkata keputusan pemimpin-pemimpin politik adalah sangat penting kerana ia mampu menentukan kemajuan atau kemunduran negara. Beliau berkata contoh yang bagus boleh dilihat ialah pada negara Jepun yang moden dan maju setelah pemimpin politiknya mencontohi negara-negara Eropah.
Dr Mahathir juga menekankan kualiti seorang pemimpin juga memainkan peranan seperti yang dapat dilihat di negara China semasa zaman pemerintahan Mao Tse Tung iaitu negara tersebut merupakan negara miskin dan mundur , namun pembaharuan dapat dilihat semasa Deng Xiao Ping mengambil alih kepimpinan.
“ Kini China adalah negara pengeluaran dunia dan mereka mampu mengeluarkan hampir kesemua produk yang ada di dunia walaupun ada pihak yang mengatakan ia berkualiti rendah , namun saya percaya ia akan diperbaiki dalam masa akan datang,” katanya.
Bagaimanapun, Tun Mahathir memberi amaran bahawa apabila seseorang diberi kuasa , sukar untuk menukar kepimpinannya sekiranya pemimpin itu bukan seorang pemimpin yang bagus dan membawa kemusnahan kepada negara seperti apa yang telah terjadi di Amerika Syarikat semasa zaman pemerintahan Bush sebelum Presiden Barack Obama mengambil alih.
Beliau berkata Amerika sudah menjadi negara yang tidak disukai di mata dunia dan kedutaan mereka di serata dunia telah membina dinding tinggi untuk melindungi pekerja mereka. “Sebab Obama menang bukan disebabkan beliau merupakan calon yang baik atau speker yang bagus tapi disebabkan ketidaksukaan orang Amerika terhadap Bush.
Dr Mahathir berkata dibawah democratic system , seseorang itu harus menunggu untuk pilihan raya yang seterusnya untuk mengantikan atau menukarkan pepimpin yang kurang baik dan sementara waktu itu , rakyat Negara tersebut akan merana.
Di samping itu , beliau berkata sifat kepimpinan yang diperlukan di Negara Asia berbeza dengan Eropah disebabkan perbezaan budaya. “
Di Eropah, idea mereka adalah hampir sama dan situasi juga membolehkan mereka meniru antara satu sama lain tetapi berbeza dengan Negara Asia kerana sistem nilai dan budayanya berbeza selain pembangunan di Asia tidak sekata, ” katanya.
Menyentuh mengenai isu PPSMI, Tun Mahathir berkata rakyat Malaysia haruslah mempelajari bahasa pengetahuan untuk memperolehi penemuan terkini atau teori dalam Sains dan Teknologi yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa utama . “Walaupun kita terbaik dalam bahasa ibunda , kita tidak boleh berharap orang lain untuk meneruskan ataupun menterjemahkan keputusan atau maklumat penting dalam bahasa lain hanya untuk kepentingan kita. “Adalah sangat penting untuk kita mempelajari bahasa pengetahuan, language of knowledge,” katanya.

RESPON BLOGGER: TUN...JASAMU AKAN DIKENANG SEPANJANG ZAMAN.


No comments: