Wednesday, December 17, 2008

PENGALAMAN PAHIT DI PEJABAT IMIGRESEN IPOH

1. PADA 10HB DISEMBER 2008 SAYA KE PEJABAT IMIGRESEN IPOH UNTUK SATU URUSAN PEMBAHARUAN VISA/PAS PENGAJIAN.

2. TERNYATA LAYANAN PETUGAS DI KAUNTER TERSEBUT (KAUNTER 10 DAN 11) AGAK MENGECEWAKAN DAN TIDAK MESRA PELANGGAN.

3. WALAUPUN ADA BANTING DAN POSTER DI SEKELILING PEJABAT TERSEBUT YANG TERTERA UNGKAPAN-UNGKAPAN MANIS SEPERTI AKAN DIBERI LAYANAN DENGAN SENYUMAN DAN MESRA TERNYATA IANYA GAGAL DIHAYATI SEPENUHNYA OLEH STAF MEREKA DI KAUNTER.

4. SEMUANYA BERMULA APABILA SAYA DIFAHAMKAN BAHAWA ADA PERATURAN BARU TENTANG PERMOHONAN PEMBAHARUAN TERSEBUT YANG MEMERLUKAN PEMOHON MENGISI SATU BORANG BARU. SAYA CUBA UNTUK MENDAPATKAN PENJELASAN LANJUT TENTANG KAEDAH PENGISIAN DAN MAKLUMAT YANG DIPERLUKAN DALAM BORANG TERSEBUT TETAPI SAYA TERUS DIARAHKAN UNTUK MERUJUK CONTOH BORANG YANG DITAMPAL DI PAPAN KENYATAAN. PETUGAS TERSEBUT SEOLAH-OLAH AMAT BERAT SEKALI UNTUK MEMBERI PENJELASAN YANG SAYA MINTA.

5. SETELAH SAYA RUJUK CONTOH BORANG TERSEBUT SAYA DAPATI IANYA AGAK MENGELIRUKAN DARI SEGI NAMA-NAMA YANG PERLU DIISI JUSTERU SAYA SEKALI LAGI KE KAUNTER UNTUK DAPATKAN PENJELASAN LANJUT TETAPI KALI INI KE KAUNTER SEBELAH (KAUNTER 11) KERANA KAUNTER 10 TELAH ADA PELANGGAN LAIN DAN KEBETULAN KAUNTER 11 KOSONG.

6. AGAK MEMERANJATKAN APABILA SAYA CUBA UNTUK MENANYAKAN TENTANG BORANG INI, STAF TERSEBUT TERUS MENGARAHKAN SAYA UNTUK RUJUK CONTOH BORANG TERSEBUT DI PAPAN KENYATAAN DAN SETELAH SAYA MAKLUMKAN BAHAWA SAYA TELAHPUN RUJUK CONTOH TERSEBUT DAN MASIH ADA KEKELIRUAN NAMUN CARA STAF TERSEBUT MENJAWAB MASIH AMAT MENGECEWAKAN DENGAN ACUH TAK ACUH DAN LANGSUNG TIDAK MEMANDANG MUKA SAYA SEMASA MENJAWAB DAN DENGAN MUKA DALAM KEADAAN MASAM.

7. HINA SANGATKE SAYA SAMPAI LANGSUNG TIDAK PANDANG MUKA SEMASA MENJAWAB? DI MANA PENGHAYATAN TERHADAP UNGKAPAN DAN JANJI DI POSTER DAN BANTING YANG ADA DI PEJABAT TERSEBUT?

8. SAMPAI BILA PERKHIDMATAN KAUNTER JABATAN KERAJAAN AKAN BEGINI? SEPATUTNYA SAYA BOLEH MENGISI BORANG ADUAN TETAPI AKIBAT TERLALU TERKEJUT DENGAN PERANGAI STAF BERKENAAN SAYA TERUS BALIK DENGAN PENUH KEBINGUNGAN.

9. WALAUPUN MASALAH BORANG TADI DAPAT SAYA ATASI DENGAN PEMAHAMAN SENDIRI NAMUN PELBAGAI PERSOALAN MULA TIMBUL DALAM PEMIKIRAN SAYA TENTANG SISTEM PENYAMPAIAN PERKHIDMATAN AWAM YANG DIBANGGAKAN TERUTAMANYA LAYANAN DI KAUNTER.

10. KITA AKUI MEMANG BANYAK PROGRAM DAN KEMPEN KESEDARAN DILAKSANAKAN OLEH JABATAN KERAJAAN UNTUK ATASI MASALAH INI TAPI SAYA RASA SUDAH TIBA MASANYA UNTUK KITA KAJI PULA ASPEK KEBERKESANAN PROGRAM TERSEBUT TERUTAMANYA DARI ASPEK PEMAHAMAN, PENGHAYATAN SERTA AMALAN STAF ITU SENDIRI.

11. TIADA GUNANYA KITA LAKSANA 1001 PROGRAM TETAPI STAF TIDAK MEMPRAKTIKKANNYA DAN TIADA PULA PIHAK YANG MEMANTAU SERTA MENGKAJI KEBERKESANANNYA.

1 comment:

Dir said...

Sepatutnye baling kan je borang tu ke muka kerani kaunter tu. Lepas tu 'sekolah' kan dia cket. Baru dia ada akai.... Ramai lg kerani kaunter yg boleh kerja dgn efisen dan mesra. Cth nye pejabat tanah Sg. SIPUT dan Kuala Kangsar.